top of page
Fotos Guantanamera Magalí Sare i Manel Fortià 2.jpeg

Foto: Amaia Miranda

Manel Fortià

  • YouTube - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

Magalí Sare

  • YouTube - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

Magalí Sare i Manel Fortià  "reTORNAR"

El duet torna amb un recull de deu cançons basades en rutes marítimes, folklore iberoamericà i fusions trepidants que trenquen amb totes les fronteres estilístiques, a la vegada que ens emocionen amb el seu so tan característic.

 

La cantant vallesana Magalí Sare i el contrabaixista cassanenc Manel Fortià continuen fent camí junts i ens tornen a sorprendre amb un disc inspirat en els viatges marítims i en l’intercanvi cultural que aquests provocaven en temps passats. Avui en dia ja no cal agafar un vaixell per anar a descobrir i aprendre noves cultures, és per això que la font d’inspiració del duet ha estat crear viatges i fusions musicals imaginàries que donen sentit a cada una de les cançons d’aquest disc. Retornar als orígens després d’un viatge on hem après nous ritmes i melodies, fa que s’enforteixin les nostres arrels i dona peu a què es puguin transformar sense perdre la seva essència. D’aquesta manera, sense desvincular-se del moment present, el missatge perdura en el temps. Tota una declaració d’intencions.

 

Ens trobem davant d’un àlbum fresc, original i madur, on la part instrumental ja no només està limitada al contrabaix de Manel Fortià, com en el disc anterior “Fang i Núvols” (2020), sinó que aquí, la percussió de David Domínguez i les flautes, les veus, l’ukelele baix i altres percussions petites se sumen a l’espectre sonor del grup per fer brillar amb més intensitat la veu de Magalí Sare i donar caràcter a aquest univers sonor de folklore iberoamericà adaptat al segle XXI.

 

El disc obre amb “Tornar”, una adaptació del conegut tango de Carlos Gardel “Volver” traduït al català i que serveix d’inspiració pel nom del disc. L’havanera catalana i la Guajira flamenca es barregen de forma orgànica i ens donen pistes de les diferents fusions que ens anirem trobant a mesura que anem avançant.

 

A continuació, tenim “Cambalache”, casualment un altre tango, que comença a Buenos Aires, però que de manera inesperada ens fa viatjar a Rio de Janeiro en ple Carnaval. A Brasil és precisament on va néixer la tercera cançó del disc “Barco Negro”, que originalment es deia “Mãe Preta” i que, en viatjar a Portugal en plena dictadura, va ser censurada i li van canviar el nom i la temàtica. La versió del duet Sare-Fortià es basa en la versió que va popularitzar la cantant de fado Amália Rodrigues fent una picada d’ull a la lletra original censurada.

 

Tot seguit arriba el primer caramel del disc a duet veu i contrabaix, recordant-nos la sonoritat crua i despullada del seu disc anterior: es tracta de la preciosa versió del bolero “Verdad Amarga” de la compositora mexicana Consuelo Velázquez, que ens introdueix amb elegància el contrabaix de Manel Fortià.

 

A continuació, ens trobem amb el sorprenent “Roseret”, que posa un toc humorístic al disc transformant una cançó tradicional menorquina a una ranxera mexicana. Tornem a la península amb una cançó tradicional portuguesa: “Senhora do Almortão”. En aquesta ocasió es converteix en una bulería de Jerez d’una manera tan orgànica i natural que sembla que sempre hagi estat així.

 

Des d’Andalusia, ens arriba la següent cançó, una bonica i original versió de “La leyenda del tiempo”, popularitzada per Camarón de la Isla que, en aquesta ocasió, Magalí Sare i Manel Fortià la tinten d’aires sefardites, sonoritat que es troba també en el flamenc més primogènit.

 

I ja arribant a la recta final trobem un altre caramel·let a duet: la cançó brasilera “Modinha” que, per moments, agafa aires de tango experimental. Sembla que tota aquesta mescla de sonoritats culmini amb l'espaterrant versió de “Guantanamera”, introduïda per un potent riff de contrabaix que ens recorda a un techno-rock acústic, alhora ballant entre una Guajira cubana i una Guajira flamenca, però no, això no acaba aquí. Després d’aquest clímax, el duet ens regala una sorpresa final: una composició original basada en una poesia de Joan Antoni Carrau titulada “La meva àvia” que, amb una sonoritat molt diferent de la resta del disc, ens acomiada i ens fa retornar a casa després d’aquest llarg viatge musical.

 

Crèdits tècnics:

Magalí Sare: veu, flauta i petites percussions.

Manel Fortià: contrabaix, ukelele baix i petites percussions. 

David Domínguez: percussions als tracks 1, 2, 3, 4, 6, 7 i 9. 

Gravat, mesclat i masteritzat a El Local Estudi (Vilablareix, Girona) per Marc Piña durant el gener de 2023. 

Produït per Magalí Sare i Manel Fortià.

Amaia Miranda: fotografia.

Joan Garau: disseny del disc.

Magalí Sare, cantant, flautista i compositora. Es va graduar al Conservatori del Liceu de Barcelona en l'especialitat de cant jazz/modern, obtenint el premi extraordinari del Departament de jazz en finalitzar els estudis.

 

Ha editat quatre treballs musicals com a líder: "Cançons d'amor i dimonis" (2018) de composicions pròpies amb banda; "A boy & a girl" (2020) de música de cambra electrònica experimental a duet amb el guitarrista mallorquí Sebastià Gris, amb el qual van guanyar el primer premi al concurs de Juventudes musicales de España i el primer premi al Festival de músiques en llengües minoritàries SUNS Europe, celebrat a Udine; i "Fang i núvols" (2020) de música d'arrel, tradicional catalana i iberoamericana, també a duet amb el contrabaixista gironí Manel Fortià, un duet sobretot conegut per haver interpretat d'una manera revolucionària Els Segadors durant la cerimònia d'investidura del 132è president de Catalunya; i "ESPONJA" (2022) un àlbum de cançons pròpies considerat un dels millors treballs del 2022 per la WMCE, ocupant la 6a posició en el rànquing, amb les col·laboracions de Salvador Sobral i Las Migas, a part d'altres singles com "Cronos" o "Beure de tu".

 

També ha posat la veu i ha girat amb el projecte "Estómac" (2018) de la pianista i compositora Clara Peya i durant molts anys ha estat la soprano del quartet de veus a cappella Quartet Mèlt, amb el qual va editar dos treballs "Maletes" i "Xarrampim!" després d'haver guanyat l'any 2015 el primer premi del concurs televisiu "Oh Happy Day!" de TV3. Magalí Sare també es va donar a conèixer al gran públic arran d'haver posat la veu al prestigiós anunci d'estiu d'Estrella Damm l'any 2020. 

 

El  contrabaixista cassanenc  Manel Fortià  es troba en un moment molt prolífic. El seu sentit melòdic, precisió rítmica i creativitat l’han convertit en un dels músics més singulars i originals de la nova generació i li ha permès actuar amb músics de la talla de Dave Liebman, Chris Cheek, Eliot Zigmund, Bill McHenry, Ari Hoenig, Arturo O’Farrill, Chano Dominguez, Stephane Belmondo, Scott Hamilton, Dena Derose, Raynald Colom, entre d'altres, en alguns dels més prestigiosos festivals i clubs de Jazz del planeta.

 

Entre els últims àlbums com a líder trobem: “Despertar” (2022), on interpreta composicions pròpies inspirades en Nova York amb el seu nou trio europeu format pel pianista balear Marco Mezquida i el bateria francès Raphael Pannier. “Arrels” (2021), l’enregistrament de debut del seu nou projecte de free-flamenc-jazz “Libérica”, juntament amb el multipremiat cantaor i saxofonista Antonio Lizana. Aquest va ser inclòs en el top 10 de discs de jazz de 2021 segons la revista Enderrock. El seu original àlbum a duo de folk-jazz “Fang i Nuvols” (2020) amb la talentosa cantant catalana Magalí Sare, també va ser aclamat per la crítica. 

 

A més a més, ha aparegut en més de 50 discos com a colíder i com a sideman, inclosos “Estándares” amb el Grammy-Awarded pianista Chano Domínguez & Antonio Lizana, “My Old Flame” a duo amb Marco Mezquida i “Buleria Brooklyniana” amb el trio Marquès/Fortià/Pannier.

bottom of page